Hahnemühle fine art baryta paper and di-bond and black wooden frame
Gold leaf on stainless steel plaque
IX. The Hermit
The significance of the Hermit card is bound up in the notion of searching and its true meaning comes to light in its relationship to other cards. The Hermit always faces left, the direction subconsciously associated with the past. In this piece the Hermit looks out on a sky starred with fixed penetrating eyes that stare back at him. He is missing his right hand, it is strung from a tree still habitually clenching a smart phone. In an attempt to withdraw from life and disconnect from the trappings of contemporary society, he has sacrificed his hand which has become one with his mobile device, thus severing his connection to the world of illusion. Privacy and contemplative solitude are the goal, but in this era of digital personas, surveillance and endless data, can we ever be truly alone.
‘Pulvis est et in pulvere revertent’
‘Man is dust and to dust he will return’
__________
IX. De Kluizenaar
De betekenis van de Kluizenaarskaart is verweven met het idee van zoeken. De ware betekenis ervan komt tot uiting in relatie tot de andere kaarten. De Kluizenaar staat altijd naar links, de richting die wordt geassocieerd met het verleden. In dit stuk staat de Kluizenaar boven op een zuil in de woestijn, in de traditie van de oude stylieten van het Byzantijnse Rijk. Hij kijkt uit over een met sterren bezaaide hemel met vaste doordringende ogen die naar hem terug staren. Hij mist zijn rechterhand, we zien deze rechtsonder aan een boom hangen, het houdt nog steeds een smartphone vast. In een poging om zich terug te trekken uit het leven en los te koppelen van de valkuilen van de hedendaagse samenleving, heeft hij zijn hand opgeofferd, die één is geworden met zijn mobiele apparaat, en zo zijn verbinding met de wereld van illusie heeft verbroken. Privacy en contemplatieve eenzaamheid zijn het doel, maar in dit tijdperk van digitale persona's, surveillance en eindeloze gegevens, kunnen we ooit echt alleen zijn?