[English below]
Jan Holtman - Springkussen
Bestel de dichtbundel ‘Springkussen’ à €19,-
In Springkussen trekt Jan Holtman dwars en humoristisch ten strijde tegen de burgertrutterij en ander ongemak. Gespeend van modieuze correctheid en met een gezonde dosis Amsterdamse humor verwoordt hij zijn gedachten. Over zichzelf, over zijn jeugd en de wereld waarin wij allemaal verdwaald zijn.
Jan Holtman dicht waar het op staat.
De afgelopen twee jaar heeft Holtman gewerkt aan Springkussen, het spetterende vervolg op zijn eerste dichtbundel Hoofdstem. Springkussen bevat 34 gedichten, waarin hij opnieuw benoemt wat we liever waren vergeten, waar keihard om te lachen valt, en de vinger op de gênante plek wordt gelegd.
Springkussen is een ook artistiek pact tussen vormgever Hans Bos, die met zijn iconische zwart-wit illustraties een creatieve fusie aangaat met de gedichten van Holtman.
---
“Holtman raakt je met humor en zet je aan het denken als je languit ligt”
- Rutger van der Heijden, Boekhandel De Vries Van Stockum
“De nieuwe beat-poet waar 2025 op zit te wachten”
---
Jan Holtman
Jan Holtman (Amsterdam, 1964) groeide op in een muzikaal gezin. Na zijn studie geschiedenis ging ook hij de muziekscene in en werd drummer. Dit verklaart direct waarom zijn teksten een duidelijk ritmische structuur hebben.
Als kind van de jaren zeventig was Holtman al vroeg vol van strips zoals Guust Flater, het absurde Paling en Ko, en de muziek van David Bowie en Lou Reed. In zijn tienerjaren werd hij gegrepen door de Amerikaanse Beat Poets, die met hun “Stream of consciousness”-stijl zijn geest opende voor de schoonheid van improvisatie. De literaire beweging De Vijftigers en de taalexperimenten van Jan Hanlo waren andere belangrijke invloeden. De Vijftigers bijvoorbeeld verzetten zich tegen gekunsteldheid en werden aangetrokken door spontaniteit.
Tel daar nog MAD magazine en de acteur en komiek Peter Sellers bij op en u heeft een goed beeld van het ontregelende palet waar Jan Holtman bij zijn schrijven uit put. Holtman heeft zo zijn eigen schrijfstijl ontwikkeld die ruimte biedt voor improvisatie en spontane associaties, wat zijn teksten een ritmische en soms onconventionele structuur geeft.
Een eerste bewijs daarvan was de bundel Hoofdstem, en nu is er de opvolger: Springkussen.
Optredens:
Vrijdag 15 November - KochxBos Gallery Amsterdam
Zondag 17 November - Checkpoint Charlie
Zondag 24 November - Paradiso / DRUK, optreden in de kelder 13:30
Donderdag 12 December - de Vries van Stockum, Haarlem
KochxBos Publishers
Koch en Bos Publishers is in 2014 opgericht door Hans Bos en Esther Koch. Ze zijn meer dan alleen een uitgeverij: naast het uitgeven verzorgen ze ook het grafische ontwerp, stellen de redactie samen, regelen de productie en de distributie – alles in nauwe samenwerking met de kunstenaar of auteur.
In eerste instantie begonnen ze met het uitgeven van kunstboeken voor de kunstenaars die aan hun galerie verbonden zijn. Inmiddels hebben ze al twaalf titels gepubliceerd, en naast kunstboeken geven ze nu ook andere soorten boeken uit, zoals hun nieuwste uitgave: Springkussen, de tweede dichtbundel van Jan Holtman.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ENGLISH]
! We are working on a translated English version of the book (Cloud Castle) to be released soon in pdf. format. Email us if you are interested!
Jan Holtman - Springkussen
Presentation and signing session of the second poetry collection by Jan Holtman
Order the poetry collection ‘Springkussen’ for €19,- here
In Springkussen, Jan Holtman humorously and defiantly takes a stand against bourgeois conventions and other discomforts. Stripped of fashionable correctness and with a healthy dose of Amsterdam humor, he expresses his thoughts. About himself, about his youth, and the world in which we are all lost.
Jan Holtman speaks his mind through poetry.
Jan Holtman (Amsterdam, 1964) grew up in a musical family. After studying history, he also entered the music scene and became a drummer, which explains why his lyrics often have a rhythmic structure. As a child of the seventies, he was already captivated by comics like Gaston Lagaffe, the absurd Paling en Ko, and the prevailing music of artists like David Bowie and Lou Reed.
In his teenage years, he was drawn to the American Beat Poets, whose “stream of consciousness” opened his mind to the beauty of improvisation. From his native Netherlands, it was the Fifties poets and the linguistic experiments of Jan Hanlo that inspired him.
Add to that MAD Magazine and Peter Sellers, and you get a good sense of the disruptive palette from which Jan Holtman draws in his writing. A first proof of this was the collection Hoofdstem, and now there’s the follow-up Springkussen.