https://kochxbos.com/112/records/931/_cache/1600w/2852.jpg,https://kochxbos.com/112/records/931/_cache/1200w/2852.jpg,https://kochxbos.com/112/records/931/_cache/640w/2852.jpg,https://kochxbos.com/112/records/931/_cache/280w/2852.jpg,Ray Caesar 'Old Wounds Study' | 2016 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 41 x 51 cm | SOLD
https://kochxbos.com/112/records/933/_cache/1600w/2855.jpg,https://kochxbos.com/112/records/933/_cache/1200w/2855.jpg,https://kochxbos.com/112/records/933/_cache/640w/2855.jpg,https://kochxbos.com/112/records/933/_cache/280w/2855.jpg,Ray Caesar 'Girl in a Red Chaperone' | 2015 | C-print on dibond | 41 x 51 cm | SOLD
https://kochxbos.com/112/records/928/_cache/1600w/2792.jpg,https://kochxbos.com/112/records/928/_cache/1200w/2792.jpg,https://kochxbos.com/112/records/928/_cache/640w/2792.jpg,https://kochxbos.com/112/records/928/_cache/280w/2792.jpg,Ray Caesar 'Royale' | 2016 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 76 x 76 cm / 30 X 30 inch | SOLD
https://kochxbos.com/112/records/934/_cache/1600w/2856.jpg,https://kochxbos.com/112/records/934/_cache/1200w/2856.jpg,https://kochxbos.com/112/records/934/_cache/640w/2856.jpg,https://kochxbos.com/112/records/934/_cache/280w/2856.jpg,Ray Caesar 'Old Wounds' | 2016 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 61 x 61 cm / 24 X 24 inch | SOLD
https://kochxbos.com/112/records/936/_cache/1600w/2858.jpg,https://kochxbos.com/112/records/936/_cache/1200w/2858.jpg,https://kochxbos.com/112/records/936/_cache/640w/2858.jpg,https://kochxbos.com/112/records/936/_cache/280w/2858.jpg,Ray Caesar 'The Curative' | 2016 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 76 x 76 cm | SOLD
https://kochxbos.com/112/records/938/_cache/1600w/2859.jpg,https://kochxbos.com/112/records/938/_cache/1200w/2859.jpg,https://kochxbos.com/112/records/938/_cache/640w/2859.jpg,https://kochxbos.com/112/records/938/_cache/280w/2859.jpg,Ray Caesar 'Bound' | 2015 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 76 x 76 cm | SOLD
https://kochxbos.com/112/records/937/_cache/1600w/2853.jpg,https://kochxbos.com/112/records/937/_cache/1200w/2853.jpg,https://kochxbos.com/112/records/937/_cache/640w/2853.jpg,https://kochxbos.com/112/records/937/_cache/280w/2853.jpg,Ray Caesar 'Worldtraveler' | 2016 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 76 x 92 cm | <a href=../218/?form_112.replyids=937>ASK FOR PRICE</a>
https://kochxbos.com/112/records/935/_cache/1600w/Caesar_keepsake_1600px.jpg,https://kochxbos.com/112/records/935/_cache/1200w/Caesar_keepsake_1600px.jpg,https://kochxbos.com/112/records/935/_cache/640w/Caesar_keepsake_1600px.jpg,https://kochxbos.com/112/records/935/_cache/280w/Caesar_keepsake_1600px.jpg,Ray Caesar 'Keepsake' | 2016 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 41 x 51 cm | <a href=../218/?form_112.replyids=935>ASK FOR PRICE</a>
https://kochxbos.com/112/records/930/_cache/1600w/Caesar-Madame-R-Framed.jpg,https://kochxbos.com/112/records/930/_cache/1200w/Caesar-Madame-R-Framed.jpg,https://kochxbos.com/112/records/930/_cache/640w/Caesar-Madame-R-Framed.jpg,https://kochxbos.com/112/records/930/_cache/280w/Caesar-Madame-R-Framed.jpg,Ray Caesar 'Madame R' | 2015 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 102 x 76 cm | <a href=../218/?form_112.replyids=930>ASK FOR PRICE</a>
https://kochxbos.com/112/records/932/_cache/1600w/2854.jpg,https://kochxbos.com/112/records/932/_cache/1200w/2854.jpg,https://kochxbos.com/112/records/932/_cache/640w/2854.jpg,https://kochxbos.com/112/records/932/_cache/280w/2854.jpg,Ray Caesar 'The Nature of Gravity' | 2016 | Digital Ultrachrome on Archival Paper | 76 x 76 cm | <a href=../218/?form_112.replyids=932>ASK FOR PRICE</a>
 

2016

Ray Caesar

Ray Caesar - Exhibition 2016

2016 Nov 26 - 2016 Dec 30

- please scroll down for English -

In deze expositie laten we de nieuwste werken van Ray Caesar zien. We werken al meer dan tien jaar met Caesar samen, zijn eerste expositie in Europa was in december 2005 in onze galerie.

KochxBos en Ray Caesar, binaire kunst
KochxBos gallery opende de gallery met een soloshow van Ray Caesar in 2005. Als de 'grootvader van digitale kunst' heeft (ook) Ray Caesar de wegen geplaveid naar de acceptatie van volledig digitaal gemaakte kunstwerken. Hij wordt sinds 2000 gezien als pionier van een nieuwe generatie kunstenaars die geheel digitaal - of zo je wilt binair - hun kunst maken.

Invloeden
Ray Caesar zijn werken zijn deels geïnspireerd door de Nederlandse en Vlaamse meesters Vermeer en Jan van Eyck en Franse Rococo kunstenaars Watteau en Boucher.
Ray Caesar: "Toen ik negen jaar oud was kreeg ik een kunstboek voor Kerstmis. In dit boek stond 'Een portret van een man' uit 1433 van Jan Van Eyck. Ik was verbijsterd door dit beeld en het maakte zo'n diepe indruk op mij, zo diep, dat ik nu nog steeds het exacte moment kan herinneren dat ik dat beeld zag, alsof het gisteren was. Dit portret heeft zo'n invloed op mij en gaf mij de richting aan voor het maken van mijn kunst voor de rest van mijn leven."

"Sommigen zeggen dat dit werk een zelfportret is van Jan Van Eyck. Het was alsof de oude man met zijn doordringende, oude ogen een indruk brand op mijn ziel als een heet brandmerk op de huid. De man op de foto was oud, maar mijn zelfportret is een weerspiegeling van mijn eigen ziel ... juist jong en nog veel te leren. " Ray Caesar over zijn werk 'A girl in a red chaperone'.

Caesar is daarnaast ook sterk geïnspireerd door de Japanse cultuur en de schrijvers Yukio Mishima en Junichiro Tanizaki. Deze schrijvers verkennen voortdurend de moderne en westerse invloeden op de Japanse esthetiek en beschrijven de Samurai tradities: een leven als kunstvorm.

Over de werken
Caesar's werken visualiseren zijn herinneringen en gebeurtenissen. Zijn visuele dagboeken boeien, maar stoten ook af.

‘World Traveler’ bijvoorbeeld gaat over ons leven: “Van de ene ster naar de andere, zonder startpunt. Langzaam de snelheid verhogend tot de lichtsnelheid naar een bestemming die wij niet kunnen begrijpen. We maken een reis waarin we alleen vooruit kunnen gaan in de tijd - jaren gaan aan ons voorbij als in een flits - en één ding is duidelijk over een dergelijke reis: we kunnen niet uitstappen en we kunnen niet terug, alles wat we kunnen doen is achterover leunen en genieten van het uitzicht."

Werkwijze in Maya
Ray: "Ik maak modellen in 3Dsoftware Maya. Ik bedek de modellen met zelf geschilderde en gemanipuleerde fotografische texturen die ik rond de modellen 'drappeer'. Elk model wordt vervolgens opgezet met een onzichtbaar skelet die ervoor zorgt dat het model elke gewenste houding kan aannemen. Digitale verlichting en camera's worden toegevoegd met schaduwen en reflecties te simuleren die van een echte wereld.

Ik verzamel texturen zoals sommige mensen bijvoorbeeld kleine zilveren lepels verzamelen. Ik heb over elke structuur in mijn collectie een verhaal, zoals die over mijn vader's heupoperatie. Mijn favoriete texturen zijn die van huid, daar ben ik door gefacineerd."
Texturen ontwerpen zit in het DNA van Caesar, zijn bet-overgroot-ouders ontwierpen de rijke stoffen voor het Engelse koningshuis.

Informatie over het giclée drukproces
Zoals eerder gezegd, Ray Caesar maakt zijn werk in Maya, een 3D modelleer programma wat ook gebruikt wordt om 3D films te 'bouwen'. Het originele kunstwerk bestaat dus alleen in de computer, in een dimensionale wereld van de diepte, breedte en hoogte. Om het werk te kunnen tonen drukt hij af in de giclée druktechniek, deze afdruk is dus tevens het origineel.

De giclée kunstdruk is een relatief nieuw en eigentijds drukmedium dat voldoet aan de hoogste eisen die door kunstenaars, musea en kunstverzamelaars aan grafieken worden gesteld. Hierdoor heeft de giclée kunstdruk een gelijkwaardige plaats veroverd tussen de meer bekende traditionele grafiektechnieken als de ets, zeefdruk en steenlitho.

Giclée prints worden vervaardigd met een enorme hoge resolutie (minimaal 1140 dpi tot 2880 dpi) en er wordt gedrukt met hoog-gepigmenteerde waterbestendige archival pigment inkten op zuurvrije materialen. De canvas en papiersoorten zijn speciaal voorzien van een onderlaag (coating) die zorgt dat de inkten niet worden afgebroken.
Giclée komt van het Franse werkwoord ‘gicler’ wat stralen of vernevelen betekent. ?Bij deze techniek worden hoogwaardige inkten in verschillende kleurlagen aangebracht op speciaal kunstdrukpapier (fine art papier), fotopapier of canvas.

Het drukproces
Vanuit het masterbestand, in dit geval uit Maya, wordt de kunstdruk of eventuele oplage vervaardigd. De giclée wordt stuk voor stuk vervaardigd en is altijd van een rasterloze kwaliteit. Het is geen massa productieproces. Het vervaardigen van een certified art giclée is een ambachtelijk stukje werk en wordt doorgaans uitgevoerd door een masterprinter. Ray Caesar controleert elke print op de centimeter (pixel) nauwkeuring voordat hij zijn handteklening eronder zet.



ENGLISH


A collection of works by Canadian artist Ray Caesar known for his exceptional vision on human nature.

Ray Caesar has become one of the most recognised representatives of pop surrealism and his haunting imagery is digitally created using 3D modelling software called Maya, mastered while working in digital animation for television and film industries from 1998-2001.[1][2] Absolute master of this digital technique he is a reference point to all the artists who face this artistic discipline.

Caesar's work has become popular amongst celebrities and fashion icons, such as Madonna, who collects his works and has claimed Ray Caesar is one of her favourite artists.

Ray Caesar is inspired by French Genre artists such as Fragonard, Chardin, Francois Boucher, Jean-Baptiste Perronneau, as well as American realists such as George Tooker, Paul Cadmus and Edward Hopper and surrealists like Salvador Dalí and Joseph Cornell. He also mentioned he's inspired by Mary Cassat and Frida Kahlo.
(© wikipedia)

Ray Caesar - Exhibition 2016