NEDERLANDS - 2022 - VOOR ENGELS/ENGLISH CLICK HERE 

Claire Partington 'HistoricaL Fiction'

 

Book: Celebrating 10 years of historical fiction 

 

Dit omvangrijke overzichtsboek van kunstenares Claire Partington, bevat tien jaar van haar artistieke praktijk en is nu prachtig gepresenteerd door KochxBos vormgevers en uitgeverij. Het bevat geselecteerde hoogtepunten uit de periode 2011 – 2021 met meer dan 220 pagina's uitbundige fotografie. Met inzichten van de kunstenaar zelf en tekstbijdragen van Danielle Thom (Curator Museum of London), Amy Orrock (Senior Curator Compton Verney) en Michael Czerwinski, biedt het boek een kijkje in Partington's werkmethoden en de concepten achter de werken.

Boek: CLAIRE PARTINGTON 'HISTORICAL FICTION'

Claire Partington heeft de afgelopen 10 jaar een oeuvre opgebouwd dat internationaal geliefd en erkend wordt. Met opvallende, eigenzinnige en verfijnde objecten heeft Claire zich duidelijk gevestigd als een van de interessantste jonge beeldhouwers van Europa. Hoog tijd voor een overzicht van haar beste werk in dit prachtige nieuwe boek.

Over het werk
De sierlijke keramische sculpturen van Claire Partington zijn geïnspireerd op Europese kunststijlen sinds de Renaissance. Vermengd met hedendaagse referenties uit de 21e eeuw creëren ze prachtige stukken die raken aan kwesties als gender en macht, imago en identiteit. Het boek toont de stukken, zoomt in op pakkende details en gaat dieper in op het proces van ideeontwikkeling en creatie. (meer tekst onderaan)

Over KochxBos Publishers
KochxBos Publishers legt zich sinds 2014 toe op het samenstellen en presenteren van de kunst en achtergronden van hun galeriekunstenaars als Sarah Maple en Dadara in ambachtelijke en inzichtelijke luxe publicaties. Ze treden op als curatoren en ontwerpers van hun kunstboeken met harde kaft, ze introduceren en dompelen je onder in de visuele werelden en ideeën van hun kunstenaars.

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Over het boek
‘Historical Fiction’
Verkoopprijs 45,-
 
Details
ISBN 9789082194487
224 pagina's in kleur
214 x 274 x 30 mm

Harde kaft met UV-glanzende details
Gewicht 1400 gram
De zijkanten van het boek zijn roze gekleurd.

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Over de tentoonstelling 2 – 30 september 2022
Claire Partington en Lindsey Carr

Het werk van Partington is wereldwijd getoond en is opgenomen in opmerkelijke internationale collecties, waaronder het Victoria & Albert Museum in Londen, het Museum of London, de Walker Art Gallery, Seattle Art Museum, Ömer Koç Collection, Istanbul en de Reyden Weiss Collection in Duitsland.

Lindsey Carr is een in Schotland gevestigde kunstenaar met een opmerkelijk vermogen om bewegingen uit vroegere kunstperiodes opnieuw te bekijken en ze op haar eigen unieke en onvergelijkbare manier opnieuw te interpreteren. In de afgelopen jaren vond ze 17e-eeuwse Nederlandse tulpenschilderijen opnieuw uit, door een proces van geleidelijke vervorming, resulterend in technisch verbazingwekkende en visueel boeiende botanische portretten.
De kunstenaar zal op 2 september 2022 aanwezig zijn om het boek te signeren in KochxBos Gallery.

© Claire Partington / KochxBos Publishers Amsterdam


 

 



Mail us for high-resolution images.

BESTEL HET BOEK HIER. 


Enkele pagina-impressies.

 

OVER CLAIRE PARTINGTON

De kunst van Claire Partington is opgenomen in het Victoria and Albert Museum in Londen, UK, ze had een grote museuminstallatie in het Seattle Art Museum in de VS en werkte samen met The National Gallery in Londen, VK. Ook won ze in 2018 de Grant 1e prijs van de Virginia Groot Foundation.

Haar werk gaat over het algemeen over verhaal, symboliek, gender en status. Haar interesse gaat uit naar symbolen en hoe mensen ze gebruiken om zich te identificeren met bepaalde sociale groepen. Haar werk gaat ook over de lange Europese traditie van toe-eigening en herinterpretatie van ontwerpstijlen, mode en culturen.

De meeste van haar grote keramische sculpturen zijn gemaakt van aardewerk, en zo nu en dan steengoed en porselein. De stukken zijn allemaal vanaf de basis opgebouwd als holle vaten met behulp van rollen klei (zoals worsten). De spoelen worden samen gladgestreken en vormen de figuur terwijl deze naar boven wordt opgebouwd. De stukken zijn verfijnd en gebeeldhouwd en vervolgens toegevoegd met een takje decoratie, wat klei is die in gipsen mallen is geduwd die zijn gemaakt van dingen zoals sieraden of speelgoed - zoals de verhoogde decoratie die je op Wedgwood-vazen ​​​​krijgt. De stukken worden gebakken, geglazuurd en vervolgens met behulp van digitale emailtransfers of verf op het oppervlak met email en metaalglans. In totaal kan het proces tot vier maanden duren, maar Partington heeft een aantal figuren tegelijk in productie.

Claire Partington studeerde in 1995 af aan Central Saint Martins met een 1e in Fine Art Sculpture. Ze ging aan de slag bij enkele van de musea en galerieën die aanvankelijk haar enthousiasme voor kunst en ambacht hadden gewekt (met name de V&A) en vervolgde haar postdoctorale opleiding in Museum Studies.

In 2003 hervatte ze het maken. Deze keer concentreerde hij zich op keramiek, volgde de avondlessen van Kensington en Chelsea College van 2003-2008 en begon met het produceren van werk dat putte uit invloeden die waren opgedaan met een niet-ambachtelijke opleiding en een schat aan beroepservaring in het werken met National Collections.

Het werk van Claire Partington bevindt zich in privécollecties over de hele wereld, waaronder de Reydan Weiss Collection en het 21C Museum.

Ze woont en werkt in Londen.
 

OVER HET WERK

Verhalen en het navertellen en verkeerd interpreteren van verhalen staan ​​centraal in haar werk. In eerste instantie gericht op het opnieuw bedenken en navertellen van volks- en sprookjesverhalen met bijzonder sterke beeldspraak, en deze verhalen vervolgens samen te voegen met ingebeelde achtergrondverhalen voor historische figuren en de bijbehorende iconische beelden.

De esthetische inspiratie is grotendeels afkomstig uit Europese toegepaste kunst- en ontwerpstijlen vanaf de jaren 1600. Dit wordt ondersteund door de lange Europese traditie van toe-eigening en herinterpretatie of verkeerde interpretatie van 'exotische' stijlen die te zien zijn in nationale collecties in heel Europa. Ze houdt van het idee om het een beetje verkeerd te doen en het bluffen en 'in elkaar knutselen' van stijlen dat heeft geresulteerd in een aantal fantastische historische objecten.

Claire Partington begon met het maken van vaten met twijgjes geïnspireerd op de met zout geglazuurde "bartmann" figuratieve flessen, maar met het uiterlijk van met tin geglazuurd aardewerk uit de jaren 1600. Dit evolueerde naar de volledig figuratieve vaten die ze nu maakt, te beginnen met de flesvormige wijde mantua-jurken van het hof uit de 18e eeuw. De figuren hebben hoofdstoppers om de oorsprong van de figuratieve fles weer te geven en soms een extra hoofdstopper om de metamorfose van een personage te illustreren.

Haar werk heeft een heel vertrouwd gevoel vanwege de historische en literaire referenties, ook al heeft het zijn eigen zeer duidelijke esthetiek. De stukken zijn allemaal minutieus met de hand gebouwd, met behulp van traditionele keramische technieken. Ze zijn op een spoel gebouwd, waarna de vorm wordt verfijnd voordat oppervlaktedecoraties van twijgjes (persgegoten) ephemera en moderne computer gegenereerde emaile-decoratie over het glazuur worden toegevoegd.

© 2022 KochxBos Publishers Amsterdam / Claire Partington.